Obsah

Úřady vymýšlejí, jak na rvačky školáků. Ve hře je snazší vylučování agresorů ze škol

Typ: ostatní
Úřady vymýšlejí, jak na rvačky školáků. Ve hře je snazší vylučování agresorů ze škol 1Ministerstvo školství připravuje metodiku, která má pomoci školám řešit rostoucí agresi dětí i mimo areály vzdělávacích zařízení. Rvačky školáků se totiž stávají nebezpečnou zábavou sledovanou na sociálních sítích. Podle školského ombudsmana by pomohla změna zákona, zvažuje se třeba užší spolupráce učitelů s rodiči a sociálními odbory nebo snazší vylučování agresorů. Návrh má být hotový letos v září.

Rvačky někdy bývají domluvené jako třeba v pražských Řepích. Party ze dvou čtvrtí si tam vyřizovaly vzájemnou rivalitu a vše přenášely na internetu. „Z této situace stíháme celkem šest osob. Jednu pro přestupek proti veřejnému pořádku, další čtyři pro trestné činy výtržnictví a ublížení na zdraví ve stadiu pokusu,“ sdělil mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Policie také na několika místech posílila hlídky a v posledních týdnech se prý situace uklidnila.

Jindy násilí vzniká kvůli pomluvám, urážkám a šikaně. Třeba u Pardubic zbili žáka základní školy během několika minut dva agresoři. Na jiném místě stejní agresoři pro zábavu zbili dalšího chlapce. Útoku navíc přihlíželi lidé z okolních domů i děti. Chlapce musel nakonec ošetřit lékař. Policie však případ odložila.

Ředitelé prý nemohou nic dělat, rvačky jsou mimo školu 

Řada ředitelů opakovaně říká, že s fenoménem bitek nemohou nic dělat. „Nemáme možnost uložit nějaké kázeňské opatření, protože se to nestalo ve škole,“ stěžuje si ředitel základní školy Bratranců Veverkových v Pardubicích Leoš Šebela.

V tom chce ministerstvo školství pomoct. Připravuje metodický materiál, který má řešit rizikové situace i mimo školu. „Škola kromě toho, že děti vzdělává, tak i vychovává. A teď je potřeba hledat, když se něco takového stane, kde byla chyba. Jestli byla třeba v rodině, že rodina špatně vychovává své dítě, nebo jestli je chyba ve škole, že třeba neudělala dobré preventivní opatření,“ vysvětluje školský ombudsman Ladislav Hrzal. Detaily nových opatření školský ombudsman sepisuje ve spolupráci s úředníky ministerstva.

Část odborníků chce, aby se k vedením škol dostalo víc zpráv o případných problémech v konkrétních rodinách. Navrhují proto užší propojení s žáky, rodiči a informacemi sociálních odborů, eventuálně i policie.

Nápady na změnu zákonů zahrnují třeba i snazší vyloučení agresorů ze škol, případně možnost dočasně je nechat doma nebo za bitku udělit rovnou trojku z chování. Výsledný dokument má být hotový v září.

V Nehvizdech pomohl s vandalstvím sport 

Problémy s mládeží nejčastěji v podobě vandalismu řešili i v městysi Nehvizdy nedaleko Prahy. Někdo tam ničil autobusové zastávky, úřední desky, výlohy nebo i památník českých parašutistů ze skupiny Anthropoid. „Mládež neměla volnočasové aktivity. Neměla kde uplatnit svoji výbušnost,“ popisuje starosta Vladimír Nekolný (STAN).

Starosta a jeho tým se proto rozhodli investovat do sportovních a uměleckých aktivit dětí. „Denně sportuje 400 dětí v Nehvizdech. Obec do toho dává dosti velké prostředky. Je mi milejší dávat do sportu než na protidrogovou prevenci,“ shrnuje starosta Nekolný s tím, že navíc sportující děti slouží jako vzory pro ostatní.  

Ke změně přispěl i ředitel školy Luboš Rýdlo, který nabízí otevřenou komunikaci a vyhradí si čas pro každého. Šikanu nebo agresivní chování tak děti ve škole díky rodinnému přístupu neznají a vytratil se i vandalismus.

 

Zdroj článku naleznete ZDE


Vytvořeno: 14. 8. 2019
Poslední aktualizace: 14. 8. 2019 09:38
Autor: M K