Obsah

15.3. 2017 proběhlo v Chrudimi 3. setkání Řídicího výboru MAP

Prezentace ke stažení zde: Prezentace ze 3.setkání ŘV MAP

Předává dětem hodnoty, všimne si, když jsou smutné. Navštívili jsme hodinu nejlepší české učitelky

Typ: ostatní
Předává dětem hodnoty, všimne si, když jsou smutné. Navštívili jsme hodinu nejlepší české učitelky 1Jana Kopecká učí v jedné škole už třicet let, místo vyhoření ale letos získala cenu jako nejlepší učitelka v nultém ročníku soutěže Global Teacher Prize, kterou pořádá organizace EDUin. Porota ocenila hlavně její výjimečný vztah k dětem a zaměření na to, co budou žáci v životě skutečně potřebovat. Mezi dětmi působí přirozeně, vnímá změnu nálady či problém u každého žáka, přestože má ve třídě téměř třicet rozdílných osobností.

Praha - Na školu si hrála už jako malá holka, k výběru povolání ji inspirovala skvělá paní učitelka na prvním stupni, ale i špatní pedagogové, které potkala. "Řekla jsem si: nechci, aby takhle někdo pracoval s dětmi," říká Jana Kopecká ze Základní školy Kunratice, vítězka nultého ročníku soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize.

S druháky mají zrovna předmět nazvaný svět kolem nás, je den před státním svátkem a povídají si o svatém Václavovi. Kopecká sedí s dětmi na koberci a dávají dohromady, co si o českém knížeti pamatují z textu, který četli minulý týden. Povídání proloží pohybovou aktivitou, kdy mají děti předvést, jak by vypadala socha Václava, kdyby ji tvořily ony.

Pak jim Kopecká promítá fotografii sochy svatého Václava a děti se mají ptát na to, co je na pomníku zajímá. Snaží se dát prostor všem žákům. Jeden chlapec ve třídě je cizinec a u sochy nikdy nebyl. "Kdo vysvětlí Mínovi, jak se k soše dostane?" ptá se hned a děti ochotně vysvětlují.

Když někdo evidentně nedává pozor, Kopecká ho hned zapojuje do debaty. Cílem hodiny je naučit děti klást otázky k textu, což není jednoduché, protože ještě moc nezvládají rozlišit, jestli otázka patří k textu o pomníku, nebo obecně k tématu o svatém Václavovi.

 

Jedním z důvodů, proč porota ze sedmi semifinalistů vybrala právě Kopeckou, je velký důraz na individualitu žáků. "Oslovilo nás, jak hluboce se zamýšlíte nad tím, co budou děti potřebovat v životě, respektujete, že každé dítě má vlastní rytmus, a pěstujete vztahové hodnoty mezi žáky," vysvětlil předseda poroty, manažer Lumír Al-Dabagh. Kopecká má ve třídě hned čtyři cizince, jednu holčičku se specifickými poruchami učení s asistentkou a další děti s poruchou pozornosti.

Děti se každý týden samy hodnotí

Přestože bylo ve třídě 26 dětí, Kopecká ani na chvilku nepřestala sledovat, jestli všechny pracují. Když se dva kluci při práci ve skupinkách začali pošťuchovat, hned zasáhla. Všimla si, když jedna holčička přestala se svou skupinkou pracovat, a hned se ptala, proč je smutná. "Časem jsem se dopracovala k tomu, že nejde ani tak o předání vědomostí, ale o nějakou sadu hodnot, kterou děti do života potřebují, a začíná to základní úctou k druhému," míní.

Na konci čtvrté hodiny už děti neudrží pozornost, společné úkoly ke svatému Václavovi ale nakonec dodělají. "Já vám důvěřuji, že to zvládnete," povzbuzuje děti Kopecká. Poslední, pátou hodinu zase pracují s textem, který souvisí se zelencem, květinou, kterou si v rámci praktické činnosti ve třídě pěstují, a na závěr zkráceného týdne hodnotí své týdenní plány.

"To je taková naše specialita. Děti na začátku každého týdne dostanou plán, co je čeká, jaké mají cíle a domácí úkoly. Na konci pak samy hodnotí, co se jim líbilo či jaké dovednosti jim konkrétně šly a jaké ne," popisuje Kopecká.

Na kunratické škole učí už třicet let, téměř od začátku své kariéry. "Největší ocenění je pro mě pochvala bývalých žáků. Když jsem vyhrála tu soutěž, přišli za mnou a spousta z nich mi psala maily a gratulovali mi, to mě opravdu hodně potěšilo," přiznává.

 

Celý článek a zdroj naleznete ZDE


Vytvořeno: 2. 10. 2017
Poslední aktualizace: 13. 10. 2017 23:13
Autor: Michaela Kotyková